Welkom

De koeweide plas ligt bij het midden Limburgse dropje Wessem. De plas heeft een open verbinding met de maas en is ontstaan door het ontgrinden van de oude “koeweide” van Wessem, het stuk grond waar vroeger alle koeien van Wessem naartoe werden gebracht om te grazen. Onze surfclub heeft de beschikking over een terrein van ca 3500 M2 met een oeverlengte van 50 M.

Het terrein is te bereiken vanaf de Waage Naak , de weg die naar de Jachthaven “Comfort Park” in Wessem loopt.

Ieder lid heeft een sleutel van de poort die toegang geeft tot ons terrein , deze sleutel geeft tevens toegang tot de omkleed cabine.

Wij hebben twee gesloten zeecontainers waarin we boxen hebben die als plankenberging door de leden gehuurd kunnen worden.

Het terrein tussen de parkeerstroken en de oever is van gras voorzien waarop we heerlijk kunnen zitten en in de schaduw van een aantal bomen ons surfmateriaal kunnen optuigen.

Geschiedenis Windsurfvereniging “de Koeweide”

Begin jaren tachtig van de vorige eeuw werd het windsurfen in een korte tijd heel erg populair. Zo populair dat het leek alsof iedereen aan het surfen was geslagen. Het gevolg van deze populariteit was dat een aantal surfers uit o.a. Wessem en Heel elkaar vaak ontmoeten op een weide aan het grind gat waar vroeger de zogenaamde “koeweide” van Wessem lag. Nadat deze groep enthousiastelingen in het voorjaar van 1983 enkele malen veel moeite had om nog een plekje te vinden op deze weide besloten zij samen een surfclub op te richten die deze weide zou huren om er zo een eigen stek te creëren waar de leden een plekje zouden kunnen vinden.

Na enkele voorbereidingen vond er een oprichtingsvergadering plaats en werd de “Windsurfvereniging de Koeweide” opgericht en op 24 mei 1983 werden de statuten van de vereniging bij de Notaris opgemaakt.

Al snel groeide het aantal leden tot boven de honderd personen en de eerste jaren was het een drukke bedoening op “onze” weide. Na een jaar of vijf werd onze weide alsnog ontgrind en zwierven we enkelen jaren rond op zoek naar een goede surfstek. Nadat de strook langs de dijk van de Waage Naak weer was aangevuld konden we terug naar onze oude stek. Omdat de verdere ontwikkeling van de jachthaven met camping inmiddels ook concrete vormen aan nam werd ons gevraagd een stuk op te schuiven op deze oever en zo kwamen in de jaren negentig terecht op het stuk weide dat we nu nog steeds “onze oever” noemen.

Wat in het begin nog een kale vlakte was met wat kleine boompjes en struiken is in de loop van de jaren door inzet van de leden omgevormd tot een mooie wei met een fijne oever waar het goed verblijven is en waar we, als er voldoende wind staat, heerlijk kunnen surfen. We hebben twee containers waar de leden, tegen betaling, hun surfmateriaal kunnen opslaan en een PortaCabin waarin we ons beschut tegen de wind en de kou in het voor- en najaar kunnen omkleden

De laatste jaren schommelt het leden bestand rond de veertig lidmaatschappen waarvan het grootste deel uit familie lidmaatschappen bestaat. Onze club staat sinds 2017 ook open voor SUP-surfers.

De contributie loopt per kalender jaar en bedraagt voor:

Junior leden 16-17 jaar : € 25,-
Senior leden, 18 jaar en ouder : € 45,-
Gezinslidmaatschap : € 60,-

Plankenstalling:

€ 25,- voor een smalle bergplaats (1 plank incl. toebehoren)

€ 35,- voor een brede bergplaats (1 plank incl. toebehoren)

Het gebruik van de plankenstalling is geheel voor eigen risico.
Windsurf Vereniging de Koeweide is niet aansprakelijk voor diefstal, vermissing of beschadiging van welke aard dan ook, van uw eigendommen.

De sleutel voor de poort van de surfweide en de clubcabine krijgt u tegen een borgbetaling van € 3,-.

Honden zijn op de surfweide niet toegestaan.

Waarschuwing!
De Koeweide is een open water zonder enige vorm van professioneel toezicht.
Daarom is surfen en/of zwemmen bij onze vereniging dan ook altijd op eigen risico.

Beschermd: Foto’s

Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul hieronder het wachtwoord in om het te bekijken:

Contact formulier